Wat te doen bij neerslachtigheid?

Hoe kan je wat meer mentale weerstand opbouwen tegen neerslachtigheid en depressie? Hier zijn een aantal concrete tips die je op weg kunnen helpen.

Gezond leven

  • Door gezond leven krijg je meer weerstand
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Kies voor gezonde voeding
  • Matig met alcohol en koffie
  • Pas op met medicijngebruik
  • Rook niet

Ontspannen

  • Neem regelmatig de tijd om je te ontspannen. De afwisseling tussen stress en ontspanning is goed voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.
  • Zorg elke dag voor een rustig moment en gun jezelf de tijd om uit te rusten.

Genieten

  • Niet alles wat je onderneemt hoeft direct  iets op te leveren, zoals een praatje maken met de buren, met de kinderen naar de speeltuin of even genieten in de sauna.
  • Doe eens helemaal niets. Gewoon een dagje laten lopen zonder dat er iets moet.
  • Vergeet niet te genieten van de kleine dingen van het leven.

Bewegen

  • Lichaamsbeweging is goed voor je lichaam. Maar het zorgt er ook voor dat je stress meer onder controle krijgt. Bewegen hoeft niet ingewikkeld te zijn: ga eens vaker lopend naar de winkel, maak een wandeling of neem de trap in plaats van de lift.
  • Probeer vooral ook te bewegen in de buitenlucht.
  • Spreek met anderen af. Dat helpt je om het ook vol te houden.

Praten

    • Het is belangrijk om je gevoelens te uiten. Mensen die over de dingen kunnen praten die van binnen gebeuren, voelen zich zowel geestelijk als lichamelijk beter.
    • Gevoelens uiten kan op heel veel verschillende manieren: praten, schrijven, tekenen, liedjes schrijven, huilen of lachen.

Meer tips zijn te vinden op cm.be »